Setiap
kali tiba 1 Januari, beberapa persoalan sering menerkam benak fikiran. Adakah
dibolehkan umat Islam menyambut kedatangan tahun Masihi yang bukan tahun Islam.
Mengapa perlu kita melebih-lebihkan sambutan tahun baru Masih berbanding
sambutan tahun baru Hijrah yang pastinya khusus untuk orang Islam.
Ada
beberapa jawapan atau maklum balas berkaitan persoalan itu. Jawapan itu
termasuklah yang mengatakan haram menyambut kedatangan tahun baru Masihi yang
bukan tahun Islam.
Hukum
haram itu dijatuhkan atas alasan bahawa sambutan tahun baru Masihi mempunyai
kaitan dengan agama lain. Justeru, merayakan sambutan tahun baru Masihi
dikaitkan sebagai turut merayakan perayaan penganut agama lain.
Dalam
hal ini, golongan berpendapat haram merayakan sambutan tahun baru Masihi
menggunakan hadis yang bermaksud mengharamkan umat Islam turut merayakan atau
menyerupai penganut agama lain.
Sabda
Rasulullah bermaksud: "Bahawa sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka
dia di kalangan mereka." (Hadis riwayat Abu Daud).
Tetapi,
banyak ulama yang berpendapat harus bagi umat Islam menyambut tahun baru
Masihi, asalkan acara sambutan itu tidak bertentangan dengan tuntutan syariat,
budaya dan norma kemanusiaan.
Dakwaan
mengatakan sambutan tahun baru Masihi dikatakan ada kaitan dengan sambutan
agama lain disangkal. Masyarakat seluruh dunia tanpa mengira di mana tempat
tinggal, agama anutan, kaum dan budaya sama-sama menyambut tahun baru
Masihi.
Malah,
agama yang dikaitkan dengan sambutan tahun baru Masihi tidak pula mendakwa itu
sambutan khusus untuk agama mereka. Malah, tidak ada apa-apa pun ritual
berkaitan agama dilakukan semasa sambutan tahun baru Masihi.
Tahun
baru Masihi disambut berdasarkan kiraan tahun kelahiran Nabi Isa. Tarikh
sebelum kelahiran Nabi Isa disebut Sebelum Masihi. Manakala tarikh selepas kelahiran pula
disebut Selepas Masihi.
Kita
jangan menilai atau melihat kedudukan Nabi Isa dari sudut pandangan penganut
agama lain. Nabi Isa juga termasuk dalam bilangan 25 Rasul yang wajib
dipercayai atau diperakui kerasulan mereka. Mempercayai rasul termasuk dalam
Rukun Iman yang menjadi tonggak keimanan seseorang umat Islam.
Manusia
menggunakan kiraan masa berdasarkan kepada dua kaedah, iaitu berdasarkan kepada
peredaran matahari (tarikh as-Syamsi) dan peredaran bulan (tarikh al-Qamari).
Tahun Masihi menggunakan tarikh as-Syamsi dan tahun Hijrah pula berdasarkan
tarikh al-Qamari.
Kiraan
tahun Masihi telah dianggap tarikh universal yang diterima seluruh penduduk
dunia. Sebenarnya terdapat berpuluh-puluh kiraan tahun yang digunakan penganut
agama dan kaum, sama ada menggunakan tarikh as-Syamsi atau tarikh al-Qamari. Cara
kiraan adalah sama (berdasarkan mana-mana kaedah digunakan), tetapi setiap
tarikh penganut agama menggunakan permulaan kiraan secara berbeza dan pelbagai
nama yang digunakan.
Allah
mencipta matahari dan bulan beredar di orbit mengikut kiraan masa yang tepat.
Jika kedua-duanya berubah masa peredarannya, pasti seluruh sistem planet di
orbit akan menjadi kucar kacir. Kejadian
itu adalah tanda-tanda terjadinya kiamat.
Kiraan
masa menggunakan tarikh as-Syamsi dan tarikh al-Qamari sama-sama penting kepada
kehidupan manusia. Peredaran matahari dan bulan dijadikan oleh Allah untuk
kebaikan manusia. Jadi, Islam menerima kedua-dua kaedah itu.
Perkiraan
tarikh as-Syamsi menentukan peredaran musim, arah tiupan angin, dan perkara
yang secara tetap berulang-ulang dalam tempoh masa setiap setahun Masihi.
Maklumat ini memudahkan manusia menentukan aktiviti kehidupan secara lebih berkala
dan menjangkakan sesuatu yang akan berlaku secara berulang.
Kita
tidak dapat menggunakan tarikh tahun Hijrah untuk menentukan peredaran musim
kerana setiap tahun berlalu sentiasa berubah. Kiraan bilangan hari setahun bagi
tarikh as-Syamsi ialah 365 hari atau 366 hari (yang ada tarikh 29 Februari
dikenali tahun lompat yang berlaku setiap empat tahun sekali). Manakala
bilangan hari tarikh al-Qamari adalah 354 hari.
Keadaan
ini menyebabkan hari kebesaran Islam dirayakan pada musim berlainan atau tidak
sama dengan tarikh Masihi setiap tahun. Ia akan kembali ke musim asal setiap 33 tahun (satu pusingan
lengkap).
Dengan
kata lain, penggunaan tarikh as-Syamsi atau tahun Masihi adalah satu keperluan.
Umat Islam perlu menggunakan kedua-dua pengiraan tarikh itu untuk memakmurkan
alam ini. Kalau pengguna kiraan tahun Masihi diperlukan untuk tujuan kehidupan
seharian, maka harus juga kita menyambut tahun baru Masihi.
Tulisan
ini sama sekali tidak membincangkan mengenai pendapat mengenai hukum menyambut
tahun baru Masihi. Sebaliknya, apa diketengahkan ialah perkara yang berkaitan
dengan sambutan tahun baru Masihi.
Secara
kebiasannya, apabila memasuki tahun baru, kita menyambutnya dengan semangat
baru, azam baru, diari baru, tempoh masa baru dan sebagainya yang berkaitan
dengan bertukarnya tahun baru.
Menilai
atau muhasabah diri berdasarkan tempoh masa memang digalakkan. Tidak kiralah
tempoh masa itu berdasarkan tahun Hijrah atau tahun Masihi. Apabila yang
penting bertujuan memperbaiki diri dan keadaan ke arah lebih baik berbanding
sebelumnya.
Syaidina
Umar mengungkapkan kata-kata bermaksud: “Celakalah bagi orang Muslim yang hari
ini lebih buruk dari hari semalam dan hari esoknya lebih buruk dari hari ini.”
Ungkapan
itu jelas menunjukkan kepada kita betapa perlunya setiap Muslim meningkatkan
keimanan dan nilai kehidupan setiap masa.
Namun,
amat mendukacitakan acara sambutan tahun baru tidak mencerminkan tujuan
sebenar. Apakah rasionalnya acara sambutan tahun baru dipenuhi dengan hiburan,
tari menari, percampuran bebas lelaki perempuan, meminum arak dan keriangan
mengasyikkan.
Golongan
muda mudi menjadikan sambutan tahun baru sebagai pesta yang lebih hebat
berbanding hari biasa. Ada pihak penganjur mengambil kesempatan mengadakannya
secara lebih terbuka atas alasan sambutan tahun baru.
Tindakan
muda mudi bergembira menyambut tahun baru mencerminkan kehidupan bebas di luar
kawalan. Acara sambutan bukan sekadar mengira detik 12 malam, tetepi berlarutan
pukul tiga atau empat pagi untuk berhibur.
Pihak
berkuasa perlu lebih tegas mengawal acara sambutan tahun baru yang bakal
disambut. Semua acara sambutan wajar dihentikan selepas pukul 12.00 tengah
malam. Persembahan bermula seawal pukul 8.00 malam hingga 12.00 tengah malam
selama kira-kira 4 jam sudah memadai untuk berhibur.
Tindakan
ini penting bagi mengelak daripada menular budaya negatif di kalangan rakyat.
Kejatuhan moral rakyat adalah titik permulaan kepada kejatuhan tamadun sesuatu
bangsa. Fenomina kejatuhan moral rakyat satu cabaran besar dalam usaha kerajaan
memperkasakan prinsip Islam Hadhari, iaitu keutuhan budaya dan moral.
Ibu
bapa seharusnya tidak membenarkan anak menghadiri majlis sambutan tahun baru,
kecuali yang dianjurkan secara tertib. Selidik dahulu atur cara yang disusun
bagi memastikan tidak terselit program tidak bermoral. Jangan terikut-ikut
dengan budaya tidak bermoral yang merosakkan kehidupan.
Lebih
baik jika ahli keluarga mengadakan sambutan tahun baru dengan semua berkumpul
di rumah. Majlis boleh diserikan dengan jamuan khas sempena tahun baru. Islam
tidak menyebut supaya perkara ini dilakukan semasa sambutan tahun baru Masihi
(malah sambutan itu sendiri tidak ada dalam senarai sambutan khusus umat
Islam), tetapi sesuatu yang diharapkan mendatangkan kebaikan adalah diharuskan,
iaitu mengeratkan hubungan keluarga.
Sambutan
tahun baru hendaklah dilakukan dengan menerima hakikat bahawa kita telah
memasuki satu tempoh masa baru yang memerlukan semangat, iltizam dan cita-cita
untuk menghadapinya.
No comments:
Post a Comment