Para ulama sepakat mengatakan adalah harus orang Islam menggunakan kiraan tahun
Masihi. Biarpun tahun Masihi mengikut kiraan Gregorian ciptaan Pope Gregory, seorang tokoh padri Kristian, ia
bukan satu amalan yang dikaitkan dengan agama berkenaan.
Malah,
jika dilihat kepada penerimaan masyrakat seluruh dunia, tarikh itu dilihat
universal dan tiada kaitan dengan mana-mana agama, walaupun secara kebetulannya
ia dicipta oleh Pope Gregory dan permulaan kiraan tahun Masihi berdasarkan
kepada tahun kelahiran Nabi Isa yang menjadi watak utama dalam agama
Kristian.
Hakikatnya,
mengapa kita perlu rungsing tentang Nabi Isa, sedangkan baginda adalah salah
seorang nabi yang wajib dipercayai dalam senarai 25 rasul-rasul yang menjadi
teras kepada salah satu Rukun Imam.
Nabi Isa diutuskan oleh Allah SWT membawa
agama yang benar kepada umatnya. Malang sekali, ajaran dibawa Nabi Isa telah
diselewengkan oleh pengikutnya apabila baginda wafat.
Maka
tidak wajar kita prejudis kepada Nabi Isa semata-mata kerana ajarannya telah
diselewengkan yang sekarang ini dikenali agama Kristian.
Namun
begitu, syarat-syarat seperti berikut mestilah diambil perhatian dalam
sambutannya. Sambutan tersebut
dilakukan atas asas ‘uruf’ atau adat
dan bukannya dianggap sebagai suatu upacara keagamaan.
Jika
ia diasaskan atas dasar ibadah maka ia perlu mempunyai sandaran dalil yang
jelas. Bagaimanapun jika menyambutnya atas asas adat dan diisi dengan progam
yang boleh membawa kesedaran keagamaan dan kebaikan, maka ia adalah harus kerana
termasuk di bawah umum kelebihan majlis ilmu.
Justeru,
sambutan tahun baru menurut adat setempat adalah harus dengan syarat berdasarkan
penerimaan Islam terhadap adat yang tidak bercanggah dengan Islam. Kaedah Islam
yang menerima adat seperti ini adalah ‘al-adat
muhakkamah"
Ertinya: "Adat yang tidak bercanggah
dengan syarak boleh menentukan hukum sesuatu perbuatan dan tindakan".
(Rujuk Al-Madkhal al-Fiqhi Al-Am, Syeikh Mustafa Az-Zarqa, 2/885; Syarh alQawaid al-Fiqhiyyah, Syeikh
Ahmad Az-Zarqa, ms 219).
Terdapat
satu keadah lain berbunyi: "Innama
tu'tabaru al-‘Adat iza attaradat aw ghalabat" Ertinya: “Sesungguhnya diiktiraf sebagai adat (yang
tidak bercanggah) apabila ianya berterusan dilakukan dan dilakukan oleh majoriti".
(Al-Qawaid al-Fiqhiyyah, Ali Ahmad An-Nadawi, ms 65)
Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan
membawa kepada maksiat. Bagaimanapun, syarat ini hampir mustahil untuk dijaga
pada zaman ini kecuali jika dianjurkan oleh badan agama yang disertai mereka
yang mempunyai ilmu agama yang baik dan bukan terbuka sebagaimana sambutan
besar-besaran umum.
Tatkala
itu, sambutan akan menjadi haram jika syarat ini tidak dijaga. Namun ia
tidak semestinya menjadikan seluruh sambutan menjadi haram jika percampuran itu
tidak menjadi satu agenda penganjur, tatkala itu, mereka yang bercampur atas
kehendak sendiri melakukan dosa secara individu dan ia dari jenis 'haram
lighairihi' atau haram yang datang akibat dari sebab-sebab luaran.
Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang
bertentangan dengan kehendak Islam. Seperti lagu-lagu memuji muja kekasih,
wanita dan arak.
Tidak kira sama ada ianya lagu biasa atau nasyid (terutamanya
dengan kebanjiran kumpulan nasyid hari ini tersasar dari tujuan asal mereka
sehingga memperkenalkan lagu-lagu memuji-muja wanita sebagai kekasih).
No comments:
Post a Comment