Tuesday 4 February 2020

CARA KEKAL LAMA DALAM PERNIAGAAN

Dalam perniagaan, kesetiaan pelanggan satu faktor penting untuk memajukan dan mengekalkan perniagaan. Tidak kisahlah jenis perniagaan apa. Kecil atau besar. Di luar negara perkataan 'Since xxxx' amat penting untuk membuktikan berapa lama operasi syarikat itu telah berjalan.

Perniagaan yang bertahan lama bermakna ada pelanggan setia yang berterusan biarpun ada bersilih ganti. Operasi perniagaan yang telah lama itu mungkin telah bertukar pengurusan mungkin dari ayah kepada anak dan seterusnya, tetapi kesetiaan pelanggan tetap utuh disebabkan masihkan mengekalkan ciri-ciri yang lama.

Mungkin ada perubahan yang perlu dilakukan sesuai dengan perubahan masa, namun ada ciri-ciri yang masih menarik minat pelanggan perlu dikekalkan. Contohnya ada roti canai yang tular mendapat sambutan disebabkan masih mengekalkan penggunaan kayu arang untuk membakarnya. 

Di kalangan peniaga Cina yang percaya kepada 'ong' atau nasib baik akan kekal berniaga di tempat sama berpuluh-puluh tahun dan masih mengekalkan papan iklan yang asal.

Lihat gambar; Murtabak Hamid.. "Since 1971" katanya. Lokasi 100 meter dari Mahkamah Pontian, Johor.  Jika bemula 1971, bermakna sudah hampir 50 tahun. Lama benar tu. Tidak pasti sama ada yang membuat murtabak itu masih orang yang sama. Kalau orang sama, bermakana dia telah berumur lebih kurang 70 tahun. Tengok kepada wajah di gambar, ada lojiknya orang yang sama. Kalau bukan orang yang sama, mungkin diambilalih oleh anaknya.

Tentang lokasi asal, tentunya bukan di tempat sekarang. Dahulu kawasan itu belum dibangunkan lagi.

Kepada peniaga, berusahalah untuk kekal dalam dunia perniagaan anda.

No comments:

Post a Comment