Friday, 11 April 2025

SEJARAH KERETA API WAP

 
Kepala kereta api (lokomotif) wap adalah lokomotif yang digerakkan menggunakan kuasa  wap. Lokomotif wap merupakan generasi terawal kereta api. Jika melihat lokomotif wap berdasarkan filem atau gambar lama, identiti atau pengenalan lokomotif wap ialah adanya serombong asap.
 
Asap terhasil melalui aktiviti pembakaran untuk menghasilkan api untuk memanaskan air bagi menghasilkan wap. Bahan bakarnya sama ada arang batu, kayu atau minyak. Pun begitu, penggunaan arang batu kemudiannya menjadi dominan. Penghasilan wap akan disalurkan ke bahagian selinder piston dan seterusnya menggerakkan tayar-tayar melalui rod gandingan (coupling rod).
 
Lokomotif wap mula diperkenalkan pada tahun 1804 oleh Richard Trevithick dan Andrew Vivian di England. Ia hasil inovasi jurutera sebelum itu yang telah berjaya menghasilkan mesin wap pada awal abad 1700.
 
Lokomotif tersebut beroperasi di Wales di jalur trem "Penydarren" (Merthyr Tydfil), yang hampir dengan ukuran rel. Dalam tempoh berikutnya, lokomotif silinder kembar oleh Matthew Murray dibina pada tahun 1812 untuk pengendali Kereta Api Vagonyolu Middleton.
 
Kejayaan operasi lokomotif wap di Britain membawa kepada perkembangan penciptaan yang sama di Amerika Syarikat. Lokomotif wap pertama beroperasi di Amerika Syarikat adalah milik Baltimore-Ohio pada tahun 1829 yang dilancarkan sempena pembukaan landasan kereta api South Carolina. Best Friend of Charleston adalah lokomotif pertama yang berjaya beroperasi di Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment