Ada pendapat melarang kanak-kanak
bersembanyang bersama orang dewasa dalam satu saf. Antara hujah yang digunakan
juga ialah kanak-kanak itu menanggung najis kerana belum bersunat. Sekiranya bersolat bersama di
dalam satu saf maka akan batallah solat orang dewasa yang bersentuhan
dengannya.
Hujah ini tidak dibina di atas dalil al-Quran
dan sunnah. Bahkan Nabi SAW mendukung cucunya ketika solat.
Imam Ibn Rajab al-Hanbali menyatakan: “Hadis
menunjukkan bersihnya pakaian kanak-kanak, sekiranya dihukumkan najis sudah
tentu Nabi tidak mendukungnya, begitu juga yang dinaskan (disebut) oleh Imam
Syafie dan selainnya.”
Nabi SAW juga membawa anak kecil ke Masjid
iaitu cucu baginda ketika bersolat. Malah Nabi SAW menjadi
imam solat ketika itu.
Abdullah bin Syaddad meriwayatkan bahawa
ayahnya berkata: ”Rasulullah menemui kami saat hendak mengerjakan salah satu
solat malam (iaitu maghrib atau isya) sambil membawa Hasan atau Husain.
Rasulullah ke hadapan dan meletakkan cucunya tersebut lalu mengucapkan
takbiratul-ihram dan memulai solat.
Di tengah solat, beliau sujud cukup lama”.
Ayahku berkata: ”Maka aku mengangkat kepala, lalu nampaklah cucu beliau yang
masih kecil itu sedang bermain di atas belakang beliau, sedangkan beliau tetap
sujud. Maka aku pun sujud kembali.
Setelah selesai solat, para shahabat
bertanya: ’Wahai Rasulullah, engkau sujud terlalu lama di tengah-tengah solat
tadi, sehingga kami mengira telah terjadi sesuatu, atau engkau sedang menerima
wahyu”.
Rasulullah SAW bersabda: ”Semua dugaan kalian
tidaklah terjadi. Akan tetapi cucuku ini sedang naik ke belakangku seperti
sedang menunggang kenderaan. Aku tidak ingin memberhentikannya sampai dia
benar-benar berhenti sendiri” (Hadis Riwayat Nasai dalam Ash-Shughraa no. 1141;
sahih).
Manakala dari hadis yang lain dari Abi
Qatadah Al-Anshary dia berkata: ”Aku melihat Nabi sedang mengimami solat dan
Umamah binti Abil-Ash (cucu Nabi dari Zainab) digendong di atas bahunya.
Apabila beliau rukuk, maka beliau meletakkannya, dan apabila beliau akan
berdiri dari sujud, maka beliau kembali (menggendongnya)” (Hadis riwayat
Bukhari no. 494 dan Muslim no. 543; ini lafaz Muslim).
Dua hadis di atas adalah bukti bahawa kanak-kanak
tidak menanggung najis dan perlu diasingkan dari saf orang dewasa bahkan cucu Baginda
SAW berada di saf imam.
No comments:
Post a Comment