Thursday 28 December 2017

MURID TIDAK DIASING KELAS IKUT TAHAP PENCAPAIAN

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) bercadang supaya pengasingan kelas berdasarkan tahap penguasaan murid dihentikan sepenuhnya bermula tahun 2019.

Kaedah itu selaras dengan Pelaporan Pentaksiran Sekolah Rendah (PPSR) yang mula dilaksanakan tahun 2017.

Kini, pihak sekolah tidak lagi perlu mengejar Gred Purata Sekolah (GPS) dan tidak perlu menetapkan sasaran bilangan pelajar cemerlang.

Murid perlu dididik secara holistik dan tidak terlalu mementingkan pencapaian akademik semata-mata.

Perlaksanaan dan kejayaan kaedah ini memerlukan kerjasama antara pihak sekolah dan ibu bapa.

Ibu bapa perlu memastikan anak-anak mereka terutama yang memasuki tahun satu di seluruh negara sudah mempunyai asas membaca, mengira dan menulis (3M).

Mempunyai asas 3M ini dapat memudahkan guru untuk memberi tumpuan pengajaran sama rata kepada semua murid.

Mungkin ada pihak yang mendakwa kementerian hendak meniru sesetengah negara luar yang tidak mengamalkan pengasingan kelas seperti Finland.

Kaedah tidak mengasingkan kelas bukan meniru mana-mana negara. Kita pernah mengamalkan cara itu dan ingin diamalkan semula.

Bahkan, sebenarnya kaedah mengasingkan kelas berdasarkan pencapaian murid juga bukan satu dasar yang diamalkan KPM.

KPM tidak pernah mengeluarkan arahan bertulis mengenai kaedah itu sebelum ini. Ia satu pendekatan yang difikirkan pihak sekolah boleh melicinkan proses pembelajaran.

Dengan kata lain, kaedah pengasingan murid berdasarkan pencapaian memang ada baik dan buruknya. Begitu juga dengan kaedah tidak mengasingkan juga ada baik dan buruknya.

Apa yang penting, dalam apa juga bentuk atau kaedah, memerlukan tindakan yang dilakukan dengan berhemah.

Tidak perlu ada pihak melatah atau menentang kaedah tidak pengasingan kelas itu. Proses pembelajaran tidak ada perubahan. Beza hanya dari segi pelajar tidak diasingkan mengikut pencapaian.

KPM tentu ada pendekatan yang terbaik untuk menjayakan kaedah ini.

No comments:

Post a Comment