Untuk mengelak ‘konflik’ lelaki dan
perempuan dalam merebut emas, maka emas dilarang dipakai oleh lelaki. Hukum ini
bukan satu diskriminasi terhadap lelaki. Sebaliknya, ia memberi maksud yang
tersirat dan tersurat.
Lelaki boleh memilih bahan lain
untuk dijadikan perhiasan. Contohnya bahan yang popular dijadikan perhiasan
lelaki untuk dijadikan cincin ialah perak.
Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW sendiri memakai cincin perak.
Namun ditegah lelaki memakai perhiasan
menyerupai perempuan biarpun bukan dari jenis emas. Umumnya perhiasan bagi
lelaki hanyalah cincin. Perhiasaan lain seperti subang, rantai leher, gelang
tangan dan rantai kaki adalah dikhususkan sebagai perhiasan wanita.
Atas maksud untuk mengelak menyerupai
wanita, maka lelaki ditegah memakai perhiasan-perhiasan itu. Namun, sekarang
ini terdapat logam tertentu yang dijadikan sebagai satu cara perubatan
altenatif yang mana dibentuk sebagai gelang tangan atau rantai leher, maka
untuk tujuan perubatan dan bukan untuk sebagai perhiasan, pemakaiannya adalah
dibolehkan.
Mengenai logam lain seperti besi,
tembaga dan seumpamanya, tidak ada nas yang mengharamkan pemakaiannya sama ada
untuk lelaki maupun perempuan. Pun
begitu, 'peraturan' bahawa perempuan tidak boleh menyerupai lelaki dan lelaki
tidak boleh menyerupai perempuan perlu dipatuhi dalam syarat berhias.
Kembali kepada peraturan berkaitan
emas, lelaki boleh memiliki atau menyimpan emas bukan untuk tujuan perhiasan
dirinya. Lelaki juga dibenarkan membawa emas yang bukan tujuan dipakai untuk
perhiasan.
Emas yang dijadikan perhiasan
perempuan tidak perlu dikeluarkan zakat. Bagaimanapun, jika jumlahnya dianggap
'terlalu' banyak dan tidak lagi dianggap perhiasaan semata-mata, maka ia wajib
dikeluarkan zakat apabila cukup nisab dan haulnya.
Namun jika emas itu menjadi milik
lelaki dan disimpan, penentuan wajib mengeluarkan zakat hanya bergantung kepada
cukup nisab dan haulnya tanpa mengira pengecualian seperti diberikan kepada emas
yang dimiliki perempuan.
No comments:
Post a Comment