Wednesday 31 May 2023

KEPENTINGAN TATU BAGI SUKU DAYAK

 
Tatu adalah hasil ciptaan karya seni yang menggunakan media kulit atau tubuh manusia. Di zaman sekarang ini, tentu dapat dijumpai pada kebanyakan orang, terutama di kalangan anak-anak muda.

Bentuk dan corak tatu beragam. Macam-macam. Namun, suatu penghayatan yang kerap kali muncul dari mulut orang adalah bahawa tatu mempunyai kaitan dengan individu itu sendiri. Orang yang memiliki tatu kerap dianggap sebagai individu berwatak keras dan jahat. 
 
Namun, ia jauh berbeza dengan suku Dayak dalam soal bertatu. Bagi suku Dayak, tatu (seni merajah tubuh) merupakan ungkapan berkaitan konsep alam semesta dan status sosial. Tatu mendapat tempat terhormat pada budaya dan seni suku Dayak. Memiliki tatu merupakan hal yang lumrah mengingat setiap ukiran itu menekankan aspek ciri khas dan makna-makna penting lainnya.
 
Proses penciptaan sebuah karya seni dipengaruhi oleh banyak faktor. Salah satu faktor terpenting adalah budaya tempat masyarakat karya seni itu lahir dan terbentuk. Sebuah karya seni adalah ekspresi perasaan, emosi dan idea-idea yang muncul dalam berhubung kait dengan budaya masyarakatnya.
 
Sebuah karya seni dapat menjadi cerminan bahkan sumber pengetahuan dari nilai sosial budaya masyarakat pemilik seni tersebut. Karya seni merupakan ungkapan hidup atas realita sosial dan budaya masyarakat. Seni memiliki roh yang menghidupkan, daya pendorong dan penggerak. Setiap hasil seni mengandungi makna yang berkaitan dengan masyarakatnya. Demikianlah halnya dengan karya seni tatu dalam masyarakat Dayak.
 
Kebiasaan menatu bagi suku Dayak merupakan sebahagian dari budaya yang mempunyai nilai tinggi. Tatu merupakan satu di antara seni yang sangat penting dan memiliki nilai berkaitan acara keagamaan terutama di kalangan lelaki.
 
Seni tatu mmpunyai hubungan dengan kepercayaan keagamaan, sama seperti banyak hal lain dalam kehidupan suku Dayak. Perbedzan dalam gambar-gambar yang dibuat merupakan salah satu ciri utama bagi subsuku yang beraneka ragam.
 
Masyarakat Dayak di Sarawak mengamalkan kehidupan yang penuh dengan adat dan kepercayaan yang telah bertahan sejak berkurun lamanya. Selain terkenal dengan ruai rumah panjang dan sejarah pemburu kepala, mereka juga mempunyai keunikan tradisi mencecah tatu yang dilakukan menggunakan teknik ketukan. Dari kaki ke tangan dan juga seluruh badan, setiap tatu yang dilukis menyimpan kisah-kisah tersendiri.
 
Ukiran tatu yang paling lazim dan pertama kali dicacah pada tubuh kaum lelaki masyarakat Iban adalah bunga terung. Bentuknya menyerupai bunga terung, dipadankan dengan ukiran gelung atau ‘tali nyawa’ membelit di tengah-tengahnya yang menggambarkan simbol kitaran hidup si pemakai dari zaman kanak-kanak sehingga mereka menginjak dewasa.
 
Tatu bunga terung ini dicacah pada kedua-dua belah bahagian antara luar lingkaran tulang selangka dan bahu, tempat di mana tali beg biasanya tergalas.
 
Kanak-kanak lelaki Iban menerima cacahan tatu bunga terung seawal usia 16 tahun, menandakan mereka sudah ‘cukup umur’ dan bersedia untuk melalui bejalai iaitu suatu pengembaraan di mana mereka pergi melawat rumah panjang komuniti Iban yang lain. Sesuatu bejalai boleh memakan masa berbulan-bulan atau bertahun-tahun lamanya.
 
Tatu bunga terung dipercayai mampu memberikan kekuatan kepada si pemakai ketika belajai. Setiap bantuan yang dihulurkan dalam memudahkan hidup komuniti Iban sepanjang bejalai akan dihadiahkan dengan satu ukiran tatu di badan. Mereka dianggap suci dan layak diberikan tatu yang sempurna ukirannya. Lebih banyak pencapaian, lebih banyak tatu di badan mereka.
 
Contoh tatu yang boleh didapati ialah tatu berbentuk ketam, haiwan mistik seperti naga, dan katak di bahagian leher yang dikatakan paling sukar dan menyakitkan.
 
Apabila mereka akhirnya pulang ke rumah panjang mereka, semua tatu yang ada di badan diibaratkan seperti peta yang telah merekodkan setiap hala tuju yang mereka lalui dan segala pencapaian yang telah mereka kecapi.
 
Bermacam-macam jenis ukiran tatu yang boleh dicacah di seluruh tubuh, kecuali tatu tegulun (hand tattoo) kerana ia diterhadkan hanya untuk mereka yang telah mengambil nyawa seseorang.

No comments:

Post a Comment