Kedudukan Kelantan yang bersempadan dengan
Siam (Thailand) menjadikan negeri yang turut digelarkan Serambi Makkah tempat
tinggal banyak kaum Siam. Kaum Siam yang telah lama menetap di Kelantan menjadi
sebahagian kaum peribumi atau bumiputera. Mereka bercakap bahasa Melayu loghat
Kelantan dengan fasih sehingga sukar dikesan bahawa mereka adalah kaum Siam.
Hal yang sama berlaku di kalangan Cina Peranakan Kelantan.
Senario keakraban di antara masyarakat Siam
dengan rakan berbagai bangsa lain di Kelantan, pada tahun-tahun 70-an, amat
membanggakan. Mereka hidup dalam suasana harmoni dan saling memahami. Tiada ada
perasaan prejudis dan jauh sama sekali ada perasaan dendam dan bermusuhan.
Maka sebab itu, rakan berbeza bangsa dan
anutan agama dapat bersama-sama di pelbagai majlis. Mereka dijemput sama meraikan.
Masakan disediakan berasingan untuk rakan berbangsa Melayu. Bahkan, dalam
keadaan majis yang melibatkan acara keagamaan yang khusus bagi sambutan itu, ada
hari lain yang diadakan untuk orang Melayu tanpa melibatkan acara keagamaan.
Untuk mengurangkan kerumitan, ada yang
menjemput untuk ‘minum teh’ sahaja. Tempat pula tidak menjadi masalah bagi
rakan Melayu, sama ada di rumah, dewan atau perkarangan rumah ibadat. Jamuan
dan hidangan disediakan oleh orang Melayu yang dilantik tuan rumah.
Selain perkahwinan dan ‘naik’ rumah baru,
tetamu turut dijemput ke majlis keagamaan seperti anak lelakinya menjadi
bhikkhu. Namun bukan untuk menyertai upacara/ritual keagamaan, cuma untuk hadir
berkongsi saat gembira dan bangga sebuah keluarga.
Walaupun kurang pengetahuan, mungkin kerana
tidak berpeluang untuk bersekolah, namun masyarakat Siam dan Cina Peranakan
ketika itu sedia maklum tentang larangan bagi rakan berbangsa Melayu. Mungkin
hasil daripada pergaulan yang rapat, mereka saling faham memahami. Bahkan, mereka
akan mengingatkan perkara-perkara yang haram dilakukan oleh orang Islam dalam
acara sambutan itu.
Malang sekali suasana harmoni dan muhibah
semakin terhakis, biarpun diakui masih kuat diamalkan di Kelantan. Sikap
pemimpin politik dan ahli agama yang ekstrem menyebarkan propaganda yang
menyebabkan timbul perasaan “ragu-ragu” dalam hubungan.
Selain itu, perubahan corak pergaulan (di
sekolah dan tempat kerja) pola tempat tinggal dan bahasa perhubungan yang
berbeza ketika ini telah mengurangkan keakraban tersebut. Kesannya perjudis
bertambah. Salah faham sering berlaku.
Fatwa atau garis panduan keterlibatan penganut
Islam menyertai ritual agama lain sangat membantu untuk mengurangkan salah
faham tersebut. Ia bukan sahaja menjadi panduan kepada penganut Islam agar tidak
melakukan perkara ditegah agama, ia turut menjadi pengetahuan kepada bukan Islam
tentang apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan rakan beragama Islam.
Dengan adanya, garis panduan itu, kedua-dua
pihak, yang menjemput dan yang dijemput, harus saling faham akan perbezaan di
antara ‘menghadiri’ (dan memerhati) dengan ‘menyertai ritual’. Hadir di
perkarangan rumah ibadat tiada menjadi masalah kepada tuan rumah. Seharusnya
juga begitu bagi tetamu kerana tempat itu juga tempat awam.
Tuan rumah juga tidak berhasrat untuk
menjemput tetamu mereka (yang berbeza bangsa/agama) menyertai mana-mana ritual.
Pastinya tiada terlintas di fikiran untuk memperdaya, apatah lagi untuk
memaksa.
Semoga kita semua dapat menggunakan segala
kewarasan untuk berfikir, bercakap dan bertindak dengan sebaik mungkin bagi
mengekalkan keharmonian sesama kita, meskipun tidak mencapai tahap keakraban
pada tahun-tahun 70-an.
Cubalah belajar untuk mengetahi secara asas
berkaitan perbezaan di antara ritual agama dengan acara budaya setiap bangsa
dan agama.
No comments:
Post a Comment