Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) bercadang supaya pengasingan kelas berdasarkan tahap
penguasaan murid dihentikan sepenuhnya bermula tahun 2019.
Kaedah itu selaras dengan Pelaporan Pentaksiran Sekolah
Rendah (PPSR) yang mula dilaksanakan tahun 2017.
Kini, pihak sekolah tidak lagi perlu mengejar Gred Purata Sekolah
(GPS) dan tidak perlu menetapkan sasaran bilangan pelajar cemerlang.
Murid perlu dididik secara holistik dan tidak terlalu
mementingkan pencapaian akademik semata-mata.
Perlaksanaan
dan kejayaan kaedah ini memerlukan kerjasama antara pihak sekolah dan ibu bapa.
Ibu
bapa perlu memastikan anak-anak mereka terutama yang memasuki tahun satu di
seluruh negara sudah mempunyai asas membaca, mengira dan menulis (3M).
Mempunyai
asas 3M ini dapat memudahkan guru untuk memberi tumpuan pengajaran sama rata
kepada semua murid.
Mungkin
ada pihak yang mendakwa kementerian hendak meniru sesetengah negara luar yang
tidak mengamalkan pengasingan kelas seperti Finland.
Kaedah
tidak mengasingkan kelas bukan meniru mana-mana negara. Kita pernah mengamalkan
cara itu dan ingin diamalkan semula.
Bahkan,
sebenarnya kaedah mengasingkan kelas berdasarkan pencapaian murid juga bukan
satu dasar yang diamalkan KPM.
KPM tidak
pernah mengeluarkan arahan bertulis mengenai kaedah itu sebelum ini. Ia satu
pendekatan yang difikirkan pihak sekolah boleh melicinkan proses pembelajaran.
Dengan
kata lain, kaedah pengasingan murid berdasarkan pencapaian memang ada baik dan
buruknya. Begitu juga dengan kaedah tidak mengasingkan juga ada baik dan
buruknya.
Apa yang
penting, dalam apa juga bentuk atau kaedah, memerlukan tindakan yang dilakukan
dengan berhemah.
Tidak perlu
ada pihak melatah atau menentang kaedah tidak pengasingan kelas itu. Proses pembelajaran
tidak ada perubahan. Beza hanya dari segi pelajar tidak diasingkan mengikut pencapaian.
No comments:
Post a Comment