Wednesday, 1 January 2025

KELEBIHAN BULAN REJAB

 
Bulan Rejab Allah SWT nyatakan sebagai salah satu daripada bulan haram. Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah SWT ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya).” (Surah al-Taubah, ayat 36)

Bulan Rejab merupakan bulan mulia yang digandakan pahala bagi setiap amal soleh dan juga dosa yang dilakukan pada bulan tersebut lebih besar balasannya berbanding bulan-bulan yang lain.

Ini berdasarkan kenyataan Ibn Abbas yang menyebut, “Allah SWT mengkhususkan empat bulan tersebut sebagai bulan haram, dianggap sebagai bulan suci, melakukan maksiat pada bulan tersebut dosanya akan lebih besar dan amal soleh yang dilakukan mendapat pahala yang lebih banyak (Ibn Rajab al-Hanbali, Latha’if al-Maʻarif (Dar Ibn Hazm, 2004), hlm. 115)

Ironinya, timbul persoalan berkaitan kesahihan amalan masyarakat masa kini khususnya yang dilakukan dalam bulan Rejab ini sama ada bersumberkan sunnah  atau tidak?

Oleh itu, adalah lebih baik untuk menekuni kembali hadis-hadis serta perkataan-perkataan ulama terkait amalan pada bulan Rejab ini.

Memang tidak terdapat hadis sahih berkenaan kelebihan berpuasa secara khusus atau ibadat dalam bulan Rejab. Hal ini berdasarkan kepada kenyataan al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajab, beliau menyebutkan bahawa tidak terdapat hadis yang sahih dalam menerangkan keutamaan amalan dalam bulan Rejab, sama ada tentang amalan puasa atau solat malam yang dikhususkan pada bulan tersebut.

Namun, umum mengetahui bahawa ulama membolehkan untuk beramal dengan hadis-hadis daif dalam aspek kelebihan beramal (fadail amal) selagi mana ia tidak mencapai taraf palsu (mauduʻ). Walau bagaimanapun, terdapat syarat-syarat khusus sekiranya hendak beramal dengan hadis daif. 

Perkara ini bagi mengelakkan daripada seseorang yang beramal dengan hadis daif itu mensyariatkan apa yang tidak disyariatkan oleh Allah SWT atau menyebabkan sebahagian orang yang jahil dalam perkara tersebut memandangnya sebagai sunnah yang sahih.

Secara umum terdapat beberapa hadis sahih yang menceritakan perihal kehidupan Nabi SAW apabila berada dalam bulan Rejab. Bahkan, ulama menjadikan hadis-hadis ini sebagai asas untuk mengatakan bahawa wujudnya kelebihan bulan Rejab, dengan disokong oleh hadis-hadis daif yang lain sebagai penguat.

Hadis daripada Uthman bin Hakim bahawa: “Aku bertanya kepada Saʻid bin Jubair tentang puasa Rejab, apa pandanganmu? Beliau menjawab: Ibn ‘Abbas memberitahu kami bahawa: Rasulullah SAW biasa berpuasa sehingga kami menyangka Baginda SAW tidak akan berbuka. Baginda SAW juga terus berbuka sehingga kami menyangka Baginda SAW tidak akan berpuasa. (Hadis riwayat Muslim)

Riwayat ini merupakan hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam karya sahihnya. Imam al-Baihaqi memasukkan hadis ini dalam karyanya Fada’il al-Auqat dan meletakkannya di bawah tajuk bab Fadl Syahr Rajab (Kelebihan Bulan Rejab).

Isu amalan atau ibadah dalam bulan Rejab sering dikaitkan dengan hadis daif bukanlah suatu isu yang baru dalam kalangan masyarakat Islam. Berikut merupakan antara hadis-hadis daʻif berkaitan bulan Rejab:

- Hadis Ganjaran Istana Dalam Syurga Bagi Orang Yang Berpuasa Bulan Rejab.Abu Qilabah meriwayatkan bahawa: “Dalam syurga terdapat istana yang diperuntukkan bagi mereka yang berpuasa pada bulan Rejab.” 

Hadis ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syuʻab al-Iman. Menurut Imam al-Suyuti, Imam al-Baihaqi mengatakan bahawa riwayat ini merupakan riwayat yang paling kuat berkenaan kelebihan puasa pada bulan Rejab.

- Hadis Doa Ketika Memasuki Bulan Rejab. Anas bin Malik RA meriwayatkan bahawa: “Apabila tiba bulan Rejab maka Rasulullah SAW akan berdoa: Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikanlah kami ke bulan Ramadan.” 

Imam al-Suyuti menilai hadis ini dalam karyanya al-Jamiʻ al-Saghir sebagai daif.

- Terdapat lagi hadis daif berkenaan puasa bulan Rejab yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah meriwayatkan bahawa: Maksudnya: Rasulullah SAW tidak berpuasa setelah Ramadan kecuali pada bulan Rejab dan Syaaban.

Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyatakan dalam kitabnya “Tabyin al-‘Ajab” bahawa hadis ini adalah hadis munkar kerana dalam sanadnya terdapat perawi yang sangat lemah iaitu Yusuf bin ‘Athiyyah.

Umumnya, puasa dan ibadah dalam bulan Rejab dan Syaban adalah dianjurkan berdasarkan kesepakatan tiga mazhab iaitu mazhab al-Hanafi, al-Maliki dan al-Syafi.

Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa antara puasa sunat adalah puasa pada bulan-bulan Haram iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab dan yang paling afdal antaranya adalah pada bulan Muharram. Ini menunjukkan bahawa bulan Rejab merupakan bulan yang mulia dan bulan yang disunatkan berpuasa padanya.

Seterusnya, Imam al-Ramli menyebutkan dalam karyanya Nihayah al-Muhtaj bahawa sebaik-baik bulan untuk berpuasa selepas bulan Ramadan antaranya ialah bulan Rejab kerana ini salah satu daripada bulan-bulan haram.

Fuqaha dalam kalangan mazhab al-Syafiʻi juga berpandangan bahawa sunat berpuasa pada bulan Rejab dan pada bulan tersebut segala amalan baik diganjari dengan pahala yang lebih banyak serta dosa yang dilakukan pada bulan tersebut dibalas dengan balasan yang lebih besar berbanding bulan-bulan yang lain. 

Gambar - sekadar hiasan

No comments:

Post a Comment