Bulan Rejab Allah SWT nyatakan sebagai
salah satu daripada bulan haram. Firman Allah SWT bermaksud: “Sesungguhnya
bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah SWT ialah dua belas bulan, (yang
telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi,
antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama
yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan
yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya).” (Surah al-Taubah, ayat 36)
Bulan Rejab merupakan bulan mulia yang
digandakan pahala bagi setiap amal soleh dan juga dosa yang dilakukan pada
bulan tersebut lebih besar balasannya berbanding bulan-bulan yang lain.
Ini berdasarkan kenyataan Ibn Abbas yang
menyebut, “Allah SWT mengkhususkan empat bulan tersebut sebagai bulan
haram, dianggap sebagai bulan suci, melakukan maksiat pada bulan tersebut
dosanya akan lebih besar dan amal soleh yang dilakukan mendapat pahala yang
lebih banyak (Ibn Rajab
al-Hanbali, Latha’if
al-Maʻarif (Dar Ibn Hazm, 2004), hlm. 115)
Ironinya, timbul persoalan berkaitan
kesahihan amalan masyarakat masa kini khususnya yang dilakukan dalam bulan
Rejab ini sama ada bersumberkan sunnah atau tidak?
Oleh itu, adalah lebih baik untuk menekuni
kembali hadis-hadis serta perkataan-perkataan ulama terkait amalan pada bulan
Rejab ini.
Memang tidak terdapat hadis sahih berkenaan kelebihan berpuasa secara khusus
atau ibadat dalam bulan Rejab. Hal ini berdasarkan kepada kenyataan al-Hafiz
Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajab, beliau menyebutkan bahawa
tidak terdapat hadis yang sahih dalam menerangkan keutamaan amalan dalam bulan
Rejab, sama ada tentang amalan puasa atau solat malam yang dikhususkan pada
bulan tersebut.
Namun, umum mengetahui bahawa ulama
membolehkan untuk beramal dengan hadis-hadis daif dalam aspek
kelebihan beramal (fadail amal) selagi mana ia tidak mencapai taraf palsu (mauduʻ).
Walau bagaimanapun, terdapat syarat-syarat khusus sekiranya hendak beramal
dengan hadis daif.
Perkara ini bagi mengelakkan daripada
seseorang yang beramal dengan hadis daif itu mensyariatkan apa yang
tidak disyariatkan oleh Allah SWT atau menyebabkan sebahagian orang yang jahil
dalam perkara tersebut memandangnya sebagai sunnah yang sahih.
Secara umum terdapat beberapa hadis sahih
yang menceritakan perihal kehidupan Nabi SAW apabila berada dalam bulan Rejab.
Bahkan, ulama menjadikan hadis-hadis ini sebagai asas untuk mengatakan bahawa
wujudnya kelebihan bulan Rejab, dengan disokong oleh hadis-hadis daif yang
lain sebagai penguat.
Hadis daripada Uthman bin Hakim bahawa: “Aku
bertanya kepada Saʻid bin Jubair tentang puasa Rejab, apa pandanganmu? Beliau
menjawab: Ibn ‘Abbas memberitahu kami bahawa: Rasulullah SAW biasa berpuasa
sehingga kami menyangka Baginda SAW tidak akan berbuka. Baginda SAW juga terus
berbuka sehingga kami menyangka Baginda SAW tidak akan berpuasa. (Hadis riwayat
Muslim)
Riwayat ini merupakan hadis sahih yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam karya sahihnya. Imam al-Baihaqi memasukkan
hadis ini dalam karyanya Fada’il al-Auqat dan meletakkannya di bawah
tajuk bab Fadl Syahr Rajab (Kelebihan Bulan Rejab).
Isu amalan atau ibadah dalam bulan Rejab
sering dikaitkan dengan hadis daif bukanlah suatu isu yang baru dalam
kalangan masyarakat Islam. Berikut merupakan antara hadis-hadis daʻif berkaitan
bulan Rejab:
- Hadis Ganjaran Istana Dalam Syurga Bagi
Orang Yang Berpuasa Bulan Rejab.Abu Qilabah meriwayatkan bahawa: “Dalam
syurga terdapat istana yang diperuntukkan bagi mereka yang berpuasa pada bulan
Rejab.”
Hadis ini diriwayatkan oleh al-Baihaqi dalam Syuʻab al-Iman. Menurut
Imam al-Suyuti, Imam al-Baihaqi mengatakan bahawa riwayat ini merupakan riwayat
yang paling kuat berkenaan kelebihan puasa pada bulan Rejab.
- Hadis Doa Ketika Memasuki Bulan Rejab. Anas
bin Malik RA meriwayatkan bahawa: “Apabila tiba bulan Rejab maka Rasulullah
SAW akan berdoa: Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan
sampaikanlah kami ke bulan Ramadan.”
Imam al-Suyuti menilai hadis ini dalam
karyanya al-Jamiʻ al-Saghir sebagai daif.
- Terdapat lagi hadis daif berkenaan
puasa bulan Rejab yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah meriwayatkan bahawa: Maksudnya: Rasulullah
SAW tidak berpuasa setelah Ramadan kecuali pada bulan Rejab dan Syaaban.
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyatakan
dalam kitabnya “Tabyin al-‘Ajab” bahawa hadis ini adalah hadis munkar kerana
dalam sanadnya terdapat perawi yang sangat lemah iaitu Yusuf bin ‘Athiyyah.
Umumnya, puasa dan ibadah dalam bulan Rejab
dan Syaban adalah dianjurkan berdasarkan kesepakatan tiga mazhab iaitu mazhab
al-Hanafi, al-Maliki dan al-Syafi.
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa antara
puasa sunat adalah puasa pada bulan-bulan Haram iaitu bulan Zulkaedah,
Zulhijjah, Muharram dan Rejab dan yang paling afdal antaranya adalah pada bulan
Muharram. Ini menunjukkan bahawa bulan Rejab merupakan bulan yang mulia
dan bulan yang disunatkan berpuasa padanya.
Seterusnya, Imam al-Ramli menyebutkan dalam
karyanya Nihayah al-Muhtaj bahawa sebaik-baik bulan untuk berpuasa
selepas bulan Ramadan antaranya ialah bulan Rejab kerana ini salah satu
daripada bulan-bulan haram.
Fuqaha dalam kalangan mazhab al-Syafiʻi
juga berpandangan bahawa sunat berpuasa pada bulan Rejab dan pada bulan
tersebut segala amalan baik diganjari dengan pahala yang lebih banyak serta
dosa yang dilakukan pada bulan tersebut dibalas dengan balasan yang lebih besar
berbanding bulan-bulan yang lain.
Gambar - sekadar hiasan
No comments:
Post a Comment