Wednesday, 11 June 2025

ECRL MENJADI JAMBATAN DARAT

 
Laluan Rel Pantai Timur (ECRL - East Coast Rail Link) apabila beroperasi nanti akan menumpukan kepada segmen kargo dengan kadar 70 peratus dan hanya 30 peratus penumpang. Segmen kargo dijangkakan menjadi pendapatan utama ECRL.
 
Kos operasi ECRL dikongsi oleh kerajaan Malaysia di bawah Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL) dan China Communications Construction Company Ltd (CCCC) secara 50:50. Ironinya, MRL akan mendapat 80 peratus jika terdapat keuntungan terutamanya daripada penghantaran kargo.
 
Segmen muatan kargo akan muncul sebagai sektor yang lebih menguntungkan berbanding aliran penumpang berikutan kelebihan laluan darat memacu transaksi penghantaran serta memendekkan tempoh perjalanan secara ketara di antara Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Kuantan.
 
ECRL itu menyediakan jambatan darat yang menghubungkan Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Kuantan dan memendekkan tempoh perjalanan antara kedua-dua pelabuhan itu kira-kira 30 jam.
 
Berikutan itu, ECRL menyediakan alternatif penghantaran atau pemindahan barangan yang lebih pantas di antara kedua-dua pelabuhan itu berbanding laluan laut yang memakan masa lebih lama.

No comments:

Post a Comment