Kereta api Kelas 91 milik KTMB merupakan
sejenis tren unit pelbagai elektrik (Tren Electric Multiple Unit - EMU) yang beroperasi sejak tahun 2009.
Pada tahun 2008 KTMB membeli sejumlah 5 set
EMU bernilai RM 240 juta ringgit daripada usaha sama antara Korea Selatan,
Rotem Co dan Jepun, Mitsubishi Electric Corp. Gerabak-gerabak disusun
dalam konfigurasi 6 gerabak untuk satu set.
Reka bentuk set tren berikut hampir
menyerupai Kelas IE22000 kereta api antara bandar di Ireland. Perbezaan utama
antara tren di Ireland dan yang digunakan di Malaysia adalah sistem tolok meter
yang mana di Ireland tolak meternya 1,600 mm, manakala Malaysia mempunyai
sistem tolok meter 1,000 mm).
Kelas 91 adalah yang pertama memperkenalkan
kemudahan kereta api jarak jauh seperti tandas dalam kenderaan dan kawasan
kafe.
Kelas 91 biasanya beroperasi pada kelajuan 140 km/j,
biarpun kelajuan maksimun adalah 160 km/j.
Kelas 91 adalah salah satu daripada kereta
api pertama di KTMs inventori untuk menampilkan dalam kenderaan paparan
memaparkan kelajuan semasa.
Tempat duduk kereta api dioptimumkan untuk
duduk jarak jauh dengan kerusi lebih besar dan ruang berdiri minimum.
No comments:
Post a Comment