Tahun
baru Masihi dikira berdasarkan kelahiran Nabi Isa yang dikaitkan dengan agama
Kristian. Maka banyak pendapat mengatakan tidak wajar kita menyambut tahun baharu
Masihi yang menyamai dengan agama lain.
Perkara
ini perlu dilihat berdasarkan prespektif Islam agar apa dilakukan tidak
bertentangan syariat Islam. Hakikatnya, Nabi Isa adalah salah seorang nabi
daripada 25 nabi dan rasul yang wajib dipercayai sepertimana dikehendaki Rukun
Iman, yakni Percaya Kepada Rasul-rasul.
Penggunaan
kalender Masihi meluas di seluruh dunia. Bermakna orang Islam terpaksa menerima
penggunaan kalander Masihi untuk urusan tarikh dengan masyarakat dunia. Maka,
Islam tidak melarang menggunakan tarikh Masihi.
Tentang
sambutan tahun baru, tidak ada tegahan khusus mengenainya. Maka amalan itu
harus selagi tidak melibatkan perkara buruk. Sambutan itu diharuskan berasaskan kaedah fiqh yang mengatakan bahawa: “Hukum
asal setiap perkara adalah harus sehingga ada dalil yang menunjukkan
haram."
Contohnya,
kebiasaan sambutan tahun baru disertai dengan dengan semangat baru, perancangan
atau sesuatu kebaikan ingin dicapai pada tahun baru. Perubahan kepada kebaikan
amat ditutut dalam Islam. Islam mengajar umatnya agar sentiasa berusaha untuk
berhijrah kepada kehidupan yang lebih baik dan meninggalkan sesuatu yang tidak
baik.
Syaidina
Umar mengungkapkan kata-kata bermaksud: “Celakalah bagi orang Muslim yang hari
ini lebih buruk dari hari semalam dan hari esoknya lebih buruk dari hari ini.”
Ungkapan
itu jelas menunjukkan kepada kita betapa perlunya setiap muslim meningkatkan
keimanan dan nilai kehidupan setiap masa, sehari demi sehari dan setahun demi
setahun secra berterusan.
Namun,
amat mendukacitakan apabila sambutan tahun baru diamalkan banyak bercanggah
dengan syariat Islam dan budaya Melayu. Dengan kata lain perkara ditegah dan
mendatangkan dosa. Akibat itulah, maka masyarakat melihat sambutan tahun baru
sebagai tidak wajar dan menggalakkan maksiat.
Sebut
saja acara sambutan tahun baru, maka dikaitkan dengan hiburan, tari menari,
percampuran bebas lelaki perempuan, meminum arak dan keriangan mengasyikkan. Mereka
jadikan sambutan tahun baru sebagai perayaan manusia sejagat tanpa mengira
agama dan bangsa. Maka itu tidak ada batasan adat dan agama yang difikirkan,
melainkan kegembiraan bersama.
Jelas,
sambutan bukanlah bertujuan menanam semangat tahun baru, tetapi untuk bersuka
ria semata-mata. Mereka bukan mencari sesuatu kebaikan untuk diamalkan pada
awal tahun dan seterusnya dilakukan sepanjang tahun yang bakal mendatang.
Golongan
muda mudi menjadikan acara sambutan sebagai pesta lebih hebat berbanding hari
biasa. Keadaan bertambah teruk apabila ada pihak penganjur mengambil kesempatan
mengadakannya secara lebih terbuka atas alasan sambutan tahun baru.
Tindakan
muda mudi bergembira menyambut tahun baru mencerminkan kehidupan bebas di luar
kawalan. Acara sambutan bukan sekadar dilakukan sehingga pukul 12 malam sebagai
detik tahun baru, bahkan berlarutan
pukul tiga atau empat pagi.
Dalam
keadaan itu, banyak perkara menyalahi batasan agama dan budaya. Pergaulan bebas
lelaki perempuan semasa sambutan tahun baru bukan sekadar dalam majlis tari
menari dan hiburan, tetapi melarat sehingga ke tempat lain.
Pergaulan
bebas mudah merangsang kepada hubungan seks. Keadaan ini menjadi semakin ketara
apabila berada dalam pengaruh arak. Banyak majlis tari menari dan sosial turut
melibatkan minuman arak.
Ada
pihak tidak bertanggungjawab secara terbuka menawarkan pakej sambutan tahun
baru berbentuk pesta seks. Tahun baru yang sepatutnya disambut dengan azam
memperbaiki kehidupan telah dimulai dengan noda dan kemusnahan nilai diri.
Arak
bukan sahaja haram di sisi Islam, tetapi juga perbuatan tidak bermoral di sisi
agama lain. Semua penganut setia agama tidak mengamalkan meminum arak. Mereka
sedar keburukan arak memusnahkan kehidupan manusia.
Pengaruh
arak membahayakan keselamatan ketika memandu. Memandu dalam keadaan pengaruh
alkohol menyebabkan kes kemalangan jalan raya pada malam sambutan tahun baru
meningkat berbanding hari biasa.
Bagi
‘mat-mat motor’ menjadikan malam sambutan tahun baru masa untuk berlumba haram.
Mereka mengambil kesempatan mempamerkan aksi ‘maut’ di hadapan orang
ramai.
Berdasarkan
fenomina itu, amatlah wajar pihak berkuasa lebih tegas mengawal acara sambutan
tahun baru. Jangan biarkan acara dan perbuatan tidak baik mewarnai sambutan
tahun baru. Tindakan ini penting bagi
mengelak daripada menular budaya negatif di kalangan rakyat. Kejatuhan moral rakyat adalah titik permulaan
kepada kejatuhan tamadun sesuatu bangsa.
Sambutan
tahun baru hendaklah dilakukan dengan menerima hakikat bahawa kita telah memasuki
satu tempoh masa baru yang memerlukan semangat, iltizam dan cita-cita untuk
menghadapinya.
Tahun
baru sepatutnya dijadikan sebagai kayu pengukur kepada apa yang telah dilalui
sepanjang setahun. Berdasarkan apa telah berlaku sepanjang tahun, mudahlah
untuk merancang sesuatu lebih baik untuk tahun baru.
No comments:
Post a Comment